Alla inlägg den 26 mars 2007

Av elaina - 26 mars 2007 23:05

Har ju tidigare här i bloggen nämnt "Helige Antonio": de borttappade sakernas skyddshelgon. Även lovat nå´nstans att jag sku berätta om honom eller snarare min erfarenhet av att åkalla honom. Så från löfte till ord&handling;


För nå´ra år sedan fick jag det hedersamma uppdraget att göra bröllops samt 40års-tårtor till mina kära Vänner i Dalarne. (De sku gifta sig med varandra å samtidigt fira Hennes 40årsdag) Da´n innan festiviteterna så reste jag upp till byn "Nässi" å sku förbereda tårtorna, göra tårtbottnarna va en bra början tyckte jag. Men ni vet hur det kan vara när man är i nå´n annans kök: det är knepigt att hitta grejjerna. Å deras långpannor va spårlöst försvunna, leta överallt, t.o.m inne i pannrummet!


Värdparet hade åkt iväg på f.m på nå´ra förberedelser el.dyl å gick inte att nå på telefon. Så jag kunde inte ringa å fråga efter långpannornas vistelseort. Tiden gick å jag börja bli lite stirrig å övervägde att gå över till nån granne å låna de nödvändiga formarna.


Då kom FarmorG in, (hon sku va barnvakt åt LilleG så jag fick stöka ostörd i köket) passa då på å spörjde henne om långpannorna. Hon hade ingen aning men gav mig då rådet att åkalla Helige Antonio. ??? Whom? Då berättade hon att hennes dotter, alltså brudgummens syster är katolik å brukar vända sig till helgon för att underlätta vardagen. (å för den allmänna trivseln, vad vet jag?)

En av dessa är Helige Antonio, de borttappade sakernas skyddshelgon.


Efter viss tvekan så låter jag mig instrueras hur detta åkallande ska gå till; Man vänder handflatorna uppåt samt sluter ögonen, för sin inre syn ska man fokusera på den tingest man önskar återfinna, sedan ska man även högt önska:-Helige Antonio, hjälp mig finna...långpannorna, va det ju i detta fallet.


Sagt å gjort å så väntar jag på en ingivelse. Går fram till ett underskåp som jag redan letat i men jag sätter mig på knä å öppnar ändå lydigt. Rotar runt ända längst in, fastän den omöjligt kan stå på högkant där, utan önskvärt resultat. Jag suckar, Farmodern rycker på axlarna, men vi enas om att det var värt ett försök iaf. Så går hon ut för att titta till GossenG ut på gården.


Själv funderar jag starkt på att ändå gå över till grannen, med risk för 1timmes sinkande kaffesnack. Då ringer telefonen å det är den blivade bruden som känt sig manad att kolla läget hemmomvid! Frågar givetvis var långpannorna bor. Då visar det sig att under det underskåpet jag knäfallit inför, finns det en sockel som är utdragbar och DÄR LÅG LÅNGPANNORNA!

*ryser-än-idag*

Så blev tårtorna bakade å dom fick varann å levde lyckliga i alla sina dagar: snipp, snapp, snut så hade det kunna varit slut med mitt snack om Heliga Antonio,men icke:

 spännande forts. följer...

=0)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards