Alla inlägg den 2 februari 2007

Av elaina - 2 februari 2007 16:07

En gång i tiden när jag hade det tungt i livet orkade jag inte ta bort adventsljusstakarna i fönstren vid TjugondaKnut. Dessutom så upplevde jag det som jättejobbigt att ha det ogjort (hur man vänder sig har man arslet bak...) Gick på "Kyrkis" med barna å pep väl lite där om detta. Då har jag för mej att Diakonen där trösta mej å sa att ljusen lugnt kan stå kvar till kyndelsmäss. Men jag minns inte förklaringen, vet nå´n så är jag tacksam för svar...Så här står det om "Kyndelsmäss" i Wikipedia;"Kyndelsmässodagen, Jungfru Marie kyrkogångsdag, festdag i kyrkoåret ägnad minnet av hur jungfru Maria 40 dagar efter födelsen bar fram Jesus i templet. Firas i Sverige den 2 februari, söndagen efter är kyrkomusikens särskilda gudstjänsttillfälle.I sydvästra Sverige har dagen firats som "lillejul". Namnet syftar på att man i den romersk-katolska kyrkan den dagen invigde de vaxljus som skulle användas under kyrkoåret. Den latinska benämningen missa candelarum (ljusmässa) har genom det svenska dialektala ordet kyndel (bloss) omvandlats till den svenska benämningen kyndelsmässa. Denna högmässa har temat Uppenbarelsens ljus i evangelieboken."

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards