Direktlänk till inlägg 22 januari 2007

Stackars fåglar!

Av elaina - 22 januari 2007 21:48

I söndags va jag till djuraffären på Köpcentrummet norr om byn, för köpa nån liten skojig sak till Paloma å mer frön.Titta in till fåglarna å höll på å få en CHOCK! Där va så ostädat å skitigt så det va äckligt åt det! Värst av allt va att dom stackars små liven inte hade nåt vatten i automaterna! (kopparna avsedda för vatten hade nån ofräsch beige vätska som dessutom va förorenad med avföring m.m.!) De som jobbade verkade bara vara extra-personal insatta över helgen, men jag bad dom -Käre Söta ge fåglarna färskt vatten NU! Dom stirra på mej som om jag kom från en annan planet å svara mej inte ens.Sen föll det sig så att jag fick möjlighet att titta in dit igår oxå, för att checka upp om "ordinarie" personal röjt upp efter helgen: MEN ICKE! Såg lika illa ut som när jag va där sist, suck! Gick då fram till kassan å frågade om expediten va chef, men det va hon inte. Påtalade då att jag varit in da´n innan och att det fortfarande såg lika illa ut. Hon bara mumla nå´t till svar å jag blev så upprörd så det jag fick ur mej va: -Men ge dom för Guds skull rent vatten åtminstone! Hon mena på att dom får rent vatten varje morron, men jag tyckte mig se exakt samma halmstrå å bajsplutt låg i en vattenkopp å att automaterna va snustorra!(Om det tagit slut under dagen så måst personalen se till att fylla på eller hålla mindre antal fåglar i varje bur!)Till saken hör att jag har fågel själv och därtill jobbat på Hund&Katt i min Hemstad, visserligen bara på helger å lov i ungdomens dagar. MEN jag vet att så här gräsligt ska det inte se ut! Dom måste få hjälp, både personalen som verkar heltrötta, men framför allt djuren! Har skrivit ungefär ovanstående och skickat in till Djurskyddsnämnden eller vad det heter. Sände dessutom en kopia till min fågelvän i Storvik. Hoppas verkligen att dom på affären får en varning och börjar sköta om sina djur bättre!!! För när det är riktigt illa kan det ju i princip bara bli bättre!

 
 
Ingen bild

Erotica

24 januari 2007 14:14

Du är ju helt fantasktisk på att blogga. Kanske den här tanten åxå måste börja bloga?!........
Puss i ljumsken!
E

 
camilla

camilla

26 januari 2007 08:48

Hej Lena
HELT RIKTIGT!!!
Usch man blir så beklämd när man ser sådan....Vatten som är en sån självklarhet!
Bra att du gör något åt det!!!
Hör av dig om du får veta något mer.
mvh Camilla

http://brofarmen.info.se

 
Ingen bild

elaina

26 januari 2007 19:08

Absolut! vi hörs av!

 
Ingen bild

Sara/ elainas mail.

28 januari 2007 21:24

Hej Lena,
Detta låter inte bra. Det du ska göra om du misstänker att djuren inte sköts på ett sätt som är förenligt med djurskyddslagen är att kontakta kommunens djurskyddsinspektör, man kan vara anonym när man kontaktar kommunen. (Djurskyddsinspektören i den kommun som zoobutiken ligger i alltså.) Djurskyddsinspektören åker då ut och kontrollerar hur djuren hålls och sköts. Om det finns brister i djurhållningen kan kommunen kräva att zoobutiksinnehavaren rättar till bristerna.

Om du fortfarande upplever att ingenting händer kan du kontakta länsveterinären i det län som zoobutiken ligger i. Länsstyrelsen har det regionala ansvaret för djurskyddet.

Med vänliga hälsningar,
Sara Gabrielsson
Djurskyddsmyndigheten

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<<
Januari 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards